Arbeidsmarktfonds FCB is actief binnen de branches jeugdzorg, kinderopvang en sociaal werk. De vier verschillende websites van FCB - samen onderdeel van één multisite - waren aan vernieuwing toe. Flink bracht de websites weer in lijn met de huidige strategie van FCB. Een uitdagende klus voor zowel Flink als de betrokken product owners, maar met een blinkend eindresultaat. Lian van Bommel en Mascha Boelaars, beide communicatieadviseur bij FCB, vertellen hoe we samen de nieuwe websites realiseerden.
Lian: 'Ongeveer zes jaar geleden ontwikkelde Flink voor het eerst een website voor FCB. Op dat moment had FCB één website die drie branches tegelijk bediende. Drie jaar later kwamen hier drie websites bij omdat FCB beter wilde communiceren met de verschillende branches. Met de reeds gerealiseerde websites zijn we nog een stap verder gegaan door de doelgroepen per platform een niveau verder te splitsen, zodat de inhoud op elke doelgroep is afgestemd.'
Mascha: 'De insteek van verschillende doelgroepen miste, dit was het belangrijkste uitgangspunt om de websites opnieuw in te richten. In de navigatie was er geen onderscheid tussen werkgevers en werknemers, terwijl zij een andere informatiebehoefte hebben.'
Lian: 'Dat was inderdaad de belangrijkste motivatie. Aan de werkgeverskant, denk aan leidinggevenden en hr-adviseurs, zijn we goed bekend. Bij werknemers ligt dat anders terwijl zij ook een belangrijke groep zijn voor ons. Om die te bedienen willen we actiever content aanbieden die voor deze doelgroep relevant is. Het goed kunnen ontsluiten van content op je website is hierbij de basis, en met de oude websites was dit onvoldoende mogelijk. Daarbij draaiden onze websites nog op Drupal 7 en moesten deze worden overgezet naar Drupal 8. Een mooi moment om te kijken waar ruimte voor verbetering was.'
Mascha: 'Vanuit jullie SEO/SEA expertise hebben we de afgelopen jaren het zoekgedrag van onze (potentiële) bezoekers onder de loep genomen. Dat leverde ons veel inzichten op over wat belangrijke onderwerpen zijn voor onze doelgroepen en waar kansen liggen. We organiseerden samen met jullie strategische sessies met verschillende werkgroepen per branche. Uit de sessies werd duidelijk dat we de content beter konden splitsen en bepaalden we de belangrijkste onderwerpen per doelgroep.'
Mascha: 'Om te beginnen ben ik heel blij dat we live zijn met vier websites. Het bleek voor zowel Flink als onszelf een behoorlijke kluif om aan vier websites tegelijk te werken. We mogen er trots op zijn dat het ons gelukt is met maar een klein beetje uitloop! Daarnaast zijn de doelgroep-ingangen een enorme verbetering en zien de websites er mooi en fris uit.'
Lian: 'Waar ik trots op ben? Op dat vrijwel alles wat we in de conceptfase bedacht hebben, ook in de uitvoering overeind is gebleven. In het proces pas je soms eerder gemaakte keuzes aan vanwege de haalbaarheid. Dit is bij de nieuwe websites niet voorgevallen. Wel hebben we een aantal ingrijpende aanpassingen doorgeschoven tot na livegang. Die gaan we nu oppakken.'
Lian: 'Elke maand zien we de bezoekcijfers stijgen, onder andere door zoekmachineoptimalisatie. Dat pakt dus goed uit! Ook zien we dat de bezoekduur blijft stijgen, waarschijnlijk omdat we steeds meer onderwerpen aanhalen waar mensen in geïnteresseerd zijn. Ik ben heel benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen met de nieuwe websites.'
Mascha: 'Het helpt ons ook om onze collega’s te adviseren waarover geschreven moet worden. We schrijven het liefst content waar op wordt gezocht.” Lian: “Het geeft ons houvast en de juiste inzichten om aan te sluiten bij je doelgroep. Waar zoekt onze doelgroep op en waar hebben ze behoefte aan? Zo blijf je relevant.'
Mascha: 'Wat ik prettig vind is dat we altijd open communiceren met elkaar. Als we hobbels tegenkomen, dan lossen we het samen op. Vol vertrouwen blijven we met Flink samenwerken aan de doorontwikkeling van de websites. We plannen nog wel een evaluatie in omdat er altijd dingen zijn die we van beide kanten beter hadden kunnen doen. Het is goed om deze inzichten met elkaar te blijven delen.'
Lian: 'Wat ik de kracht van Flink vind is dat jullie meedenken over onze doelen en strategie. Jullie doen dit heel gedegen met de nodige kennis. Dat biedt absoluut meerwaarde voor ons. Wouter en Magali hebben ook een gebruikersonderzoek gedaan voor FCB. De resultaten waren waardevol met mooie inzichten. Top hoe Flink dat aanpakt!'