De Nederlandse watersector helpen zich nóg beter te profileren op het wereldtoneel. Dat deden we voor Dutch Water Sector met een interactief contentplatform dat Nederland op de kaart zet als dé wereldwijde partner op het gebied van waterhuishouding, irrigatie en veiligheid. Anita de Wit, projectleider International Branding, vertelt hoe we dit voor elkaar kregen.
Anita: “Er is inderdaad zoveel te vertellen! We werken samen met een journalist die drie tot vijf artikelen per week voor ons schrijft. Dat lijkt veel, maar dan nog valt het hem zwaar om steeds keuzes te maken! We worden daarnaast erg actief benaderd met nieuwe content door verschillende partijen in de sector. Dat is fijn, maar met de oude website leverde dat problemen op. We misten een heldere structuur. We hadden dus iets nieuws nodig, waar veel content op paste maar met meer aandacht voor actualiteit en overzicht.”
“Ja, voor ons was dat eigenlijk wel logisch. We werkten voor de website van Netherlands Water Partnership natuurlijk ook al samen met Flink. Voor dit project hebben we uiteindelijk, met Flink erbij, maar twee bureaus uitgenodigd om te pitchen en toen de opties naast elkaar gelegd. Daar hebben veel verschillende mensen naar gekeken. De goede voorbereiding was voor ons een van de redenen om weer voor jullie te kiezen. Flink heeft echt aan alles gedacht.”
“Met internetbureau Flink konden we samen strategische keuzes maken. We hebben heel duidelijk kunnen bepalen wat onze doelstellingen waren. Daarna ging het inderdaad vrij makkelijk, want de route was bepaald en die toetsten we aan de doelen die we voor ogen hadden. Het was heel fijn om samen met Flink af te trappen. We kunnen altijd bij jullie terecht, we zijn altijd welkom, ook bij jullie op kantoor. Dat is heel fijn werken.”
“De grote uitdaging was dat we soms ook dingen te vertellen hebben waar we niet direct adembenemende foto’s bij geleverd krijgen. Een visueel aantrekkelijke website was ons absolute uitgangspunt, maar hierdoor wisten we dus niet of dat wel haalbaar was. Dankzij Flink is de website gelukkig zo ingericht dat we daar heel flexibel in kunnen zijn. Zo kunnen we nu bijvoorbeeld een nieuwsbericht zonder grote headerfoto plaatsen en die later dan alsnog toevoegen. Dus ook als er nog geen groot, indrukwekkend beeldmateriaal is kunnen we nog steeds nieuws brengen. Dat scheelt enorm.”
“Een groot deel van onze oude content konden we samen met Flink eenvoudig migreren naar de nieuwe website. In goed overleg met jullie namen we niet álles mee, maar konden we tijdens het bouwproces wel publiceren op de oude en nieuwe website tegelijk. Op die manier stond de nieuwe site bij livegang al vol inspirerende content en konden we in één keer over!”
“We willen meer aandacht aan videocontent besteden. Die moet een prominentere plek op de website krijgen. Daarnaast vormt de site een belangrijk onderdeel van onze Holland Branding-strategie. We willen een meer lokaal geluid laten horen en focussen op ervaringen met de inzet van Nederlands watermanagement. Een mondiaal geluid over de samenwerking met Nederland dus. Daarom is onze toekomst vooral gericht op nieuwe communicatievormen. Video, storytelling, interviews, dat soort dingen. Gelukkig is de website al zo ingericht dat we er klaar voor zijn om straks die stap te maken. We zijn klaar voor de toekomst!”