Een prachtige jugendstil villa, chic grachtenpand, één van de eerste doorzonwoningen… Daar wil je toch binnen kijken? Dat kan bij Museumhuizen, een concept waarbij iedereen de bijzonderste huizen van Vereniging Hendrick de Keyser kan bezoeken. Internetbureau Flink realiseerde de website voor het geheel nieuwe concept. Klaartje Laan, Marketing- en Communicatieadviseur bij Vereniging Hendrick de Keyser, vertelt hoe dat ging.
Klaartje: “Heel leuk! Omdat we nog helemaal geen website hadden, hadden we alle vrijheid. We konden pionieren en over oude informatie en systemen hoefden we niet na te denken. Wel hadden we natuurlijk behoorlijk wat wensen. Zo wilden we de website visueel heel aantrekkelijk maken, want dat zijn onze huizen ook. Bovendien moest de website toekomstbestendig zijn. We zijn begonnen met 7 Museumhuizen, maar de komende jaren worden dit er 35. Dat vergt een weloverwogen navigatiestructuur die we continu in de gaten moeten houden.”
“Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden. Met die gedachte bouwden we de website. Met succes! Veel bezoekers ervaren het beeldgebruik als positief, want ze krijgen al een kijkje in onze Museumhuizen. Natuurlijk krijgen we ook feedback over wat er beter kan. Zo is de ticketflow nog niet gebruiksvriendelijk genoeg. Daarvoor werken we samen met een andere partner en er moeten 2 systemen bij elkaar komen. Een uitdaging waar we ons dit jaar voor gaan inzetten.”
“Zoveel! Dat heb je altijd als iets helemaal nieuw is. Zo ontwikkelden we onze huisstijl en website tegelijkertijd. Dat is niet ideaal. Daarom vinden er de komende tijd nog een aantal stijlaanpassingen plaats. Ook willen we onze SEO beter op orde krijgen. Flink voerde hiervoor een onderzoek uit. Welke termen moeten we in onze website verwerken? Hoe moeten we de metadata aanpassen? Daarover kregen we tips. Nu is het aan ons om hiermee aan de slag te gaan. Ik wil dit graag met collega’s oppakken, zodat we de kennis hierover in onze organisatie borgen.”
“Zeker blijven doen! Sterker nog: ik vroeg aan Flink de website te bouwen, omdat ik vanuit mijn vorige baan al eerder succesvol samenwerkte met het Haagse internetbureau. Wat ik prettig vind? Flink heeft geen ‘u vraagt wij draaien’-mentaliteit en durft ‘nee’ te zeggen indien nodig. Zo ging onze voorkeur in de eerste instantie uit naar een ander CMS dan Drupal. Flink bouwt alleen in Drupal en doet hierin geen concessies. Dat klinkt wat hard, maar dat is het niet. Flink gelooft in Drupal: het is een sterk open source CMS waarin de Flinkerts in alle vrijheid kunnen ontwikkelen en het is heel gebruiksvriendelijk. Bovendien zijn de lijntjes kort bij Flink. Tijdens de bouw van de website mochten we bij internetbureau Flink op kantoor werken. Dat is efficiënt: je kunt direct aangeven wat je wel én niet goed vindt en waar je tegenaan loopt tijdens het plaatsen van de content. Uiteindelijk konden we na zo’n 12 weken live en zat ik geen moment in de stress.”