Wat is de impact van wetenschap, innovatie en technologie op de samenleving? Dat onderzoekt Rathenau Instituut al ruim 30 jaar. Internetbureau Flink realiseerde een nieuwe website voor het instituut. “Ik ben blij dat de nieuwe website opgewassen is tegen onze enorme stroom aan content”, vertelt Jeroen Jongeling van Rathenau Instituut.
Jeroen: “Dat is het eigenlijk ook. Voor ons is het soms moeilijk niet verblind te raken door de duizenden pagina’s aan onderzoeksrapporten en tientallen datasets die we jaarlijks publiceren. Daarom zochten we een internetbureau dat ons daarbij kon helpen. Na met verschillende partijen gesproken te hebben, kozen we voor Flink. Flink liet ons zien dat ze onze uitdaging begreep en maakte de beste online vertaling van onze aangescherpte, toekomstgerichte strategie. Tijdens de pitch was oog voor het aanbrengen van een overzichtelijke navigatiestructuur, verschillende doelgroepen én de grafische weergave.”
“We zijn heel tevreden! Als publiek kennisinstituut willen met onze onderzoeken impact maken, onder meer in de politiek en media. We hebben geen winstoogmerk, maar dat betekent niet dat de resultaten van onze website er niet te doen. Juist wel! Net zoals commerciële partijen sturen we op het bereiken van de juiste doelgroepen en het verhogen van de conversie. Onder andere door de nieuwe website trekken we maandelijks 25% meer unieke bezoekers. Bovendien zien we dat bezoekers sneller naar de juiste content navigeren en 20% langer op de website blijven.”
“We begonnen de samenwerking met een aantal strategische sessies. Daarin werden al onze ambities nog eens duidelijk uiteengezet én stelde Flink kritische vragen. Nadat de uitgangspunten duidelijk waren, kwam Flink met een schets inclusief de doelgroepsegmentatie en visualisering. Na die meeting wist ik zeker dat we aan Flink een goede hadden en ging ik vol vertrouwen de uitvoeringsfase in. Die was intens! We werden echt betrokken bij de bouw van de website en werkten veel op het kantoor van Flink in Den Haag. Dat was noodzakelijk. Op die manier konden we direct bijsturen indien nodig en werden we continu gedwongen kritisch naar onze content te kijken. In totaal duurde de bouw drie maanden. Of ik mij druk maakte over het halen van deadlines? Nee. Flink paste een agile werkwijze toe waardoor we continu de deadlines haalden.”
“De wereld verandert in een rap tempo, dus achterover leunen doen we zeker niet. We hebben nog behoorlijk wat wensen. Zo willen we in 2019 meer experimenteren met video’s en podcasts en die online beter integreren. Een andere prioriteit voor dit jaar is de evenementen en congressen waaraan we deelnemen online beter zichtbaar maken. Jaarlijks zijn we bij zo’n 250 bijeenkomsten betrokken in binnen- en buitenland. Daar worden interessante verhalen verteld die ik online een plek wil geven. Hiervoor gaan we samen met internetbureau Flink een oplossing verzinnen tijdens een sprint.”