10.000 wensen. Daar staat FME om bekend bij internetbureau Flink. Vier jaar geleden realiseerden wij de website voor de ondernemersorganisatie voor de technologische industrie. Nu doen we jaarlijks minstens twee sprints samen. Ingeborg Abendanon, online adviseur en contentmanager bij FME, vertelt erover.
Ingeborg: “Vier jaar geleden hadden we een stokoude website met meer dan 80.000 pagina’s. De doelgroep was iedereen. Dat móest anders. Onze ambitie: een waardevol ledenplatform creëren. We lieten vier bureaus, die allen open source websites bouwen, pitchen. Bij Flink hadden we het beste gevoel. De Flinkerts snapten wat wij wilden, realiseerden zich dat we voor een uitdagende transitie stonden en waren kritisch. Met duizend en één wensen gingen we aan de slag. Flink bouwde de website in Drupal en mijn collega Diana Vergeer en ik zorgden voor de contentmigratie. Een gigantische klus. Uiteindelijk gingen we in 2015 live met een nieuwe website.”
“Zeker! Flink durfde kritische vragen te stellen en dwong ons om keuzes te maken. Dit heeft geresulteerd in een overzichtelijk ledenplatform met een duidelijke structuur op basis van onze pijlers: belangenbehartiging, bedrijfsvoering, innovatie, internationaal en business intelligence. We gingen bij de livegang terug naar 5.000 pagina’s. Hierdoor is het beheer beter te waarborgen en bieden we écht waardevolle content. Conversie werd het sleutelwoord. Onze website moet onze leden een handelingsperspectief bieden. Hierbij kun je denken aan het downloaden van een paper, het uitvoeren van een scan of aan het aanmelden voor een workshop.”
“Mijn collega Diana en ik zijn dagelijks bezig met de content op de website. Daarnaast blijven we samen met Flink doorontwikkelen. Jaarlijks doen we minstens twee sprints samen. Vooraf formuleren we de doelen. De ene keer zijn die specifiek. Zo wilden we een keer alle veelgestelde vragen van het FME Serviceteam achter de login. Ook zijn er sprints waarbij we allerlei kleine wensen oppakken. Tijdens de sprints zijn we van harte welkom om te werken bij Flink. Dat geeft mij altijd enorm veel energie.”
“De sfeer bij Flink is uniek. Flinkerts vormen een soort familie waar ik tijdens een sprint ook even bij hoor: samen stand-ups doen, bikkelen, lol maken én lekker lunchen. Dit heeft onder andere te maken met de bureaugrootte: bij internetbureau Flink werken zo’n 25 mensen. Hierdoor is het contact persoonlijk en voel ik mij nooit een nummer. Bovendien is op zakelijk vlak alles goed geregeld. Ik word nooit verrast door facturen of uren die ineens op zijn.”
“Haha, nee hoor… Het design past nog steeds bij FME en deze tijd. Bovendien blijft het aantal websitebezoekers stijgen. Wel staan we voor een uitdaging: door de veranderende markt willen we naast onze leden ook andere stakeholders bereiken met onze boodschap dat technologie de wereld beter maakt. Hiervoor moet de navigatie op de schop. Dat wordt een flinke klus.”