1001 wensen en torenhoge ambities: dat is waar ondernemersorganisatie FME om bekend staat bij Flink. FME verbindt de gehele technologiesector met elkaar middels een ledenplatform, maar wilde óók meer met de buitenwereld communiceren. Om dit mogelijk te maken ontwikkelde Flink een nieuwe website. Diana Vergeer en Melinda Epker, beide communicatiemanager bij FME, vertellen over de nieuwe website én doen een boekje open over hoe het is om met Flink samen te werken.
Diana: 'In 2014 wilden we een nieuwe website voor FME laten ontwikkelen. De website was verouderd en had niet meer de functionaliteiten die het nodig had. Flink scoorde hoog met de pitch en we kozen ervoor om de nieuwe website door jullie te laten ontwikkelen. Na de livegang van die website zijn we jaren met jullie blijven doorontwikkelen, minimaal twee sprints per jaar. Vorig jaar kwamen we op het punt dat de website weer een volledig nieuw jasje nodig had. We kozen opnieuw voor Flink zonder dat er pitches aan te pas kwamen.'
Diana: 'FME richtte zich eerst vooral op haar 2.200 aangesloten leden, maar vanuit de meerjarenstrategie werd bepaald om ook meer te communiceren met de buitenwereld. Dit vergt een compleet andere aanpak omdat we dan niet met één, maar met twee verschillende doelgroepen willen communiceren. Daarnaast stond er een migratie van Drupal 7 naar Drupal 8 op de planning. We grepen dit moment aan om de website in zijn geheel te vernieuwen.'
Melinda: 'We zijn blij met het resultaat! Vooral als je kijkt naar de hoeveelheid content die wij hebben en hoe deze nu logisch ingedeeld is. Er is zowel een mooi aanbod van content op de website voor de buitenwereld, als exclusief voor de leden achter een login. We hebben goed nagedacht over de manier waarop we die verschillende soorten content voor verschillende doelgroepen willen plaatsen. De nieuwe website maakt dit allemaal mogelijk.'
Melinda: 'Het eerste wat in mij opkomt is dat de leden de website mooi vinden. Door de enorme draai die we hebben gemaakt was het in het begin wel even wennen. Men moest soms even zoeken voordat ze iets konden vinden, maar dat is nu niet meer aan de orde. We hebben nog geen uitgebreid onderzoek gedaan onder onze leden en andere gebruikers. Dit is iets waar we met jullie aan gaan werken in een van de volgende sprints.'
Diana: 'De belangrijkste ontwikkeling is een stijging in het aantal accounts voor de exclusieve ledenomgeving. Vlak voordat we de nieuwe website lanceerden waren er 4.300 personen met een login voor de Mijn FME omgeving. Nu, een paar maanden later, zijn we de 5.000 accounts gepasseerd. Mensen zijn dus eerder geneigd om een account aan te maken, zodat ze gebruik kunnen maken van de service die we verlenen aan onze leden.'
Melinda: 'Wat ik mooi vond, en nu ga ik even jullie projectmanager Jochem quoten: we hebben echt van elkaar geleerd in deze situatie. Het was niet alleen voor ons nieuw, maar voor jullie net zo goed. In de beginperiode van corona ging alles nog niet zo soepel omdat iedereen om moest schakelen en niet bij elkaar op locatie kon zijn. We hebben inmiddels een werkwijze ontwikkeld die soepel verloopt. Het schakelen gebeurt in een rap tempo via videobellen of in het Slack-kanaal waar ik als Product Owner aan ben toegevoegd.'
Diana: 'Om te beginnen is het gewoon heel leuk om met Flink samen te werken! De sfeer is gezellig met de nodige grapjes en je bent geen nummertje. We stimuleren elkaar ook om de lat iedere keer nét nog iets hoger te leggen. Dus naast de gezelligheid zijn jullie professioneel en is er kennis van zaken.'
Melinda: 'Wat ik ook fijn vind is dat Flink servicegericht is. Het is absoluut geen maatstaf, maar het is wel eens voorgekomen dat Diana en ik in de avond nog even doorwerkten om belangrijke deadlines te halen. Als het nodig was haakten jullie projectmanager Jochem en lead techniek Ricardo daar ook gewoon bij aan. Die flexibiliteit werkt super prettig.'