De coronacrisis raakt ons allemaal. Daar waar het om de gezondheid en zelfs levens van mensen gaat natuurlijk het hardst, dat spreekt voor zich. Er wordt door heel veel mensen keihard gewerkt om het virus te stoppen en de gevolgen van deze crisis zo goed mogelijk op te vangen. We hebben enorm veel respect voor de mensen die hiervoor dagelijks in de frontlinie staan. Het voelt daarom soms wat vreemd om bezig te zijn met de impact van corona op ons werk. Vanuit huis neemt Jorry jullie mee in hoe wij hier bij Flink mee omgaan.
Alle organisaties en bedrijven ervaren de enorme invloed die het coronavirus op ons (werkende) leven heeft. Onze klanten zijn daarop geen uitzondering. Bij sommigen ligt alles compleet stil, terwijl het bij anderen juist alle hens aan dek is. Zelfs bij degenen waar het “business as usual” is zijn er soms collega’s ziek of levert het niet fysiek kunnen samenwerken vertraging of problemen op. We zijn nu extra dankbaar voor de goede relatie die we met onze klanten hebben, en voor de flexibiliteit die ons geboden wordt om met wat aanpassingen toch te kunnen blijven samenwerken. Dat is ontzettend fijn.
Ook digitale bureaus als Flink ontspringen de dans in dat opzicht niet - ondanks dat onze branche niet als eerst of als hardst is geraakt en bij uitstek in staat is om op afstand en virtueel te werken. We voelen de impact wel degelijk. We zijn bij Flink gewend om als hecht team op te trekken en nauw samen te werken. En dan het liefst met onze klanten over de vloer. Intensief, dynamisch, met een stevig tempo maar ook met ruimte voor een goed gesprek en een flauwe woordgrap op z’n tijd. En dat is iets dat we nu al een behoorlijke tijd moeten missen. Lastig, dat zeker, maar we hebben ons als Flinkerts heel goed aangepast aan deze gekke situatie, al zeg ik het zelf. We draaien dan ook op (bijna) volledig hetzelfde niveau als onze klanten van ons gewend zijn. Natuurlijk ondervinden ook wij, net als iedereen, wel nadelen van deze situatie. Vaak zijn er kids thuis van school, praten we wat eerder door elkaar in de webcam-overleggen en is het snelle schakelen dat we gewend zijn toch net iets minder snel. Maar dat is het dan ook. En daar ben ik best trots op.
We moeten dus anders (samen)werken om tot hetzelfde resultaat te komen, dat is duidelijk. Maar wat kunnen andere organisaties en merken “online” doen in deze tijd? Daar is natuurlijk geen one size fits all antwoord op, maar er zijn wel wat richtingen te bedenken. Is e-commerce jouw primaire of secundaire business? Dan is dit een goed moment om daar meer dan ooit op te focussen. Vergroot je inzet op online marketing en breng je onderscheidend vermogen nog beter onder de aandacht. Ga aan de slag met het optimaliseren van je klantreis en klanttevredenheid. En bovenal: blijf communiceren met klanten én potentiële klanten. Zeker ook in deze tijd is dat essentieel.
Is je business niet online? Dan is het belangrijk om alle zeilen bij te zetten om de crisis goed te doorstaan én je voor te bereiden op de fase die hierna komt, waarin de economie weer gaat draaien. Daar wil je dan wel helemaal klaar voor zijn, ook online! Gebruik deze tijd dus ook om je online strategie onder de loep te nemen, aan te scherpen of in sommige gevallen helemaal om te gooien. Wat je uitdaging ook is: we helpen je er natuurlijk graag bij. Met het bepalen van je strategie én de realisatie van je online ambities daarna.
Voor nu wensen we vanuit Flink al onze klanten en relaties het allerbeste in deze lastige periode en hopen we natuurlijk op eenieders blijvende goede gezondheid. Laten we hopen dat we weer snel verder kunnen met doen waar we allemaal goed in zijn, op de manier zoals we gewend waren. Of juist net wat anders natuurlijk. De tijd zal het ons leren.
Namens alle Flinkerts,
Jorry van Someren